Vem är jag? (en undersökning av dåligt minne som urartade)
Jag ska erkänna en sak.
Min bästa vän har beskrivit den enda midsommar vi har firat tillsammans och jag kom inte ihåg den. Vissa bilder av den har jag. Det var lagom varmt och soligt, vi åt på en klippa vid Vänern och vi hade trevligt. Hur det var i övrigt fick jag läsa här. Jag känner mig så dum. Att någon glömt tolkar man ju ofta som om händelsen inte var speciellt viktig, att det inte var värt att minnas eller att det till och med var så illa så att man förträngt det. Jag mår ofta dåligt av det. Jag kan lova att jag hade jättetrevligt midsommar 2005!
Jag skriver dagbok av just den här anledningen. Det är så oerhört pinsamt att inte komma ihåg vad som hänt. Jag kommer förstås ihåg i stora drag vad som hänt i mitt liv, när jag flyttat, bytt jobb, börjat plugga, pojkvänner, men inte mer detaljerat än så. Jag kommer inte ihåg vilka jular jag firat borta eller vad som hände en viss midsommar. Jag kan få minnesbilder av olika midsomrar, men inte placera dem.
Jag har hört någonstans och jag tror att det måste vara så, att alla minns olika saker. Somliga har svårt att komma ihåg detaljer och jag är en av dem. Jag hade en pojkvän en gång som var tvärtom och jag fick ofta höra att jag var dum som hade dåligt minne. Jag skulle anstränga mig mer. En gång sa han förnärmat: "det sa jag ju till dig för ett år sedan!"
Eftersom jag anar att minne och inlärning har ett samband och jag vet att det finns en rad olika inlärningsstilar, så sökte jag på nätet och hittade några tester via skolutvecklingsbloggen. Efter att ha gjort testerna så kan jag konstatera vem jag är.
Auditiv
"Den auditive lär genom hörseln. Han tycker om att lyssna, men är otålig att själv få prata. Han samtalar både med sig själv och andra. Han har lätt att komma ihåg det han diskuterat och vill gärna ha en dialog om det han ska lära sig. Den auditive avbryter med frågor och kan upplevas som långrandig. Han talar bättre än han skriver. Han tycker om musik och har lätt för att lära språk, i alla fall om det är talat. När den auditive blir arg får han verbala utbrott."
"En auditiv person lagrar informationen med hjälp av ljud och genom att höra sin egen och andras röster i huvudet. En auditiv person sägs flacka med blicken från sida till sida eller titta neråt åt sidan när han funderar."
Det är nog mycket som stämmer här. Fast i skolan har jag alltid betraktats som tystlåten. Det är först i mindre grupper och bland människor jag känner som jag blir pratig. Och då kan jag prata mycket.
(Enligt den klassiska V A K-teorin (Visuell, Auditiv, Kinestetisk). Test finns på: http://www.cfl.se)
Abstrakt sekvensiell (analytisk tänkare)
"Är logiska och rationella. Är respekterade för sitt intellekt och sin verbala förmåga. Älskar logiskt tänkande, teorier och abstrakta tankar. Tycker om att reflektera och analysera information. Ställer upp hypoteser. Organiserar gärna tankar runt teman och gillar att diskutera olika sidor av samma tema. Böcker är en viktig del i deras värld. Vill vara oberoende, vill forska fritt och självständigt, gillar föreläsningar och självinstruerande material, ogillar rollspel och grupparbeten, ogillar repetition. Gillar när akademisk briljans belönas. (8% av befolkningen)"
O ja, visst är jag analytisk. Jag tänker gärna och organiserar. Det här är jag.
(Enligt Gregorc tankestilsteori. Test finns på: http://larstilar.cfl.se)
Assimileraren (förklararen)
"Vill ha teori och fakta, lyssnar på experter, tänker igenom idéer och ställer sig frågan: Vad är viktigt inom området? Assimileraren lär sig genom experter, föreläsningar, processgenomgångar och egen forskning. Assimileraren föredrar att läsa manualer framför att pröva sig fram, men har också glädje av lärarledda lektioner och föreläsningar där grundläggande begrepp tas upp. Då får han/hon en bra grund av teorier att använda när han/hon skapar modeller av verkligheten. Assimileraren föredrar ofta att arbeta på egen hand och tenderar att sitta tyst och bli inåtvänd i gruppdiskussioner. Nyckelfrågan för assimileraren är Vad?"
Just det. Tänka först och pröva sen. Ordning och reda.
(Enligt Kolbs teori om de fyra lärstilarna. Test finns på: http://www.utbildningsinfo.se)
Okej. Vad säger detta mig om mitt minne och minnets funktioner? Ingenting. Men jag läser vidare och återkommer kanske i det ärendet.
Min bästa vän har beskrivit den enda midsommar vi har firat tillsammans och jag kom inte ihåg den. Vissa bilder av den har jag. Det var lagom varmt och soligt, vi åt på en klippa vid Vänern och vi hade trevligt. Hur det var i övrigt fick jag läsa här. Jag känner mig så dum. Att någon glömt tolkar man ju ofta som om händelsen inte var speciellt viktig, att det inte var värt att minnas eller att det till och med var så illa så att man förträngt det. Jag mår ofta dåligt av det. Jag kan lova att jag hade jättetrevligt midsommar 2005!
Jag skriver dagbok av just den här anledningen. Det är så oerhört pinsamt att inte komma ihåg vad som hänt. Jag kommer förstås ihåg i stora drag vad som hänt i mitt liv, när jag flyttat, bytt jobb, börjat plugga, pojkvänner, men inte mer detaljerat än så. Jag kommer inte ihåg vilka jular jag firat borta eller vad som hände en viss midsommar. Jag kan få minnesbilder av olika midsomrar, men inte placera dem.
Jag har hört någonstans och jag tror att det måste vara så, att alla minns olika saker. Somliga har svårt att komma ihåg detaljer och jag är en av dem. Jag hade en pojkvän en gång som var tvärtom och jag fick ofta höra att jag var dum som hade dåligt minne. Jag skulle anstränga mig mer. En gång sa han förnärmat: "det sa jag ju till dig för ett år sedan!"
Eftersom jag anar att minne och inlärning har ett samband och jag vet att det finns en rad olika inlärningsstilar, så sökte jag på nätet och hittade några tester via skolutvecklingsbloggen. Efter att ha gjort testerna så kan jag konstatera vem jag är.
Auditiv
"Den auditive lär genom hörseln. Han tycker om att lyssna, men är otålig att själv få prata. Han samtalar både med sig själv och andra. Han har lätt att komma ihåg det han diskuterat och vill gärna ha en dialog om det han ska lära sig. Den auditive avbryter med frågor och kan upplevas som långrandig. Han talar bättre än han skriver. Han tycker om musik och har lätt för att lära språk, i alla fall om det är talat. När den auditive blir arg får han verbala utbrott."
"En auditiv person lagrar informationen med hjälp av ljud och genom att höra sin egen och andras röster i huvudet. En auditiv person sägs flacka med blicken från sida till sida eller titta neråt åt sidan när han funderar."
Det är nog mycket som stämmer här. Fast i skolan har jag alltid betraktats som tystlåten. Det är först i mindre grupper och bland människor jag känner som jag blir pratig. Och då kan jag prata mycket.
(Enligt den klassiska V A K-teorin (Visuell, Auditiv, Kinestetisk). Test finns på: http://www.cfl.se)
Abstrakt sekvensiell (analytisk tänkare)
"Är logiska och rationella. Är respekterade för sitt intellekt och sin verbala förmåga. Älskar logiskt tänkande, teorier och abstrakta tankar. Tycker om att reflektera och analysera information. Ställer upp hypoteser. Organiserar gärna tankar runt teman och gillar att diskutera olika sidor av samma tema. Böcker är en viktig del i deras värld. Vill vara oberoende, vill forska fritt och självständigt, gillar föreläsningar och självinstruerande material, ogillar rollspel och grupparbeten, ogillar repetition. Gillar när akademisk briljans belönas. (8% av befolkningen)"
O ja, visst är jag analytisk. Jag tänker gärna och organiserar. Det här är jag.
(Enligt Gregorc tankestilsteori. Test finns på: http://larstilar.cfl.se)
Assimileraren (förklararen)
"Vill ha teori och fakta, lyssnar på experter, tänker igenom idéer och ställer sig frågan: Vad är viktigt inom området? Assimileraren lär sig genom experter, föreläsningar, processgenomgångar och egen forskning. Assimileraren föredrar att läsa manualer framför att pröva sig fram, men har också glädje av lärarledda lektioner och föreläsningar där grundläggande begrepp tas upp. Då får han/hon en bra grund av teorier att använda när han/hon skapar modeller av verkligheten. Assimileraren föredrar ofta att arbeta på egen hand och tenderar att sitta tyst och bli inåtvänd i gruppdiskussioner. Nyckelfrågan för assimileraren är Vad?"
Just det. Tänka först och pröva sen. Ordning och reda.
(Enligt Kolbs teori om de fyra lärstilarna. Test finns på: http://www.utbildningsinfo.se)
Okej. Vad säger detta mig om mitt minne och minnets funktioner? Ingenting. Men jag läser vidare och återkommer kanske i det ärendet.
Kommentarer
Trackback